Annons:
Etikett01-traditionell-magdans
Läst 2356 ggr
Skorpion76
2/22/15, 6:17 PM

Magdans

I vilken/vilka kultur(er) dansas det magdans?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
sisela
2/22/15, 6:24 PM
#1

Jag svarade i den andra tråden men kan ju lägga in det här också.

Libanon, Turkiet och Egypten anses vara de tre "moder"länderna. De har var sin typiska stil och en rik magdanshistoria. Nu för tiden dansas magdans över hela världen och man kan se  speciella särdrag hos t ex sydamerikansk, rysk  og amerikansk magdans. 

Jag skulle säga att Egyptisk stil är den största just nu, och flest dansare världen över anammar den, med sin egen lilla accent, såklart. Eftersom magdans är så otroligt tätt bundet till musiken och kulturen är det mycket svårt att bli en framstående magdansös utan att också studera det omkringliggande, såsom språket, folkliga traditioner, etc i ursprungslandet. 

Kort sammanfattat :)

sisela
2/22/15, 6:24 PM
#2

oj, det blev dubbelt.

Maria Oriental
3/2/15, 12:27 PM
#3

Det finns många teorier och historier om varifrån dansen ursprungligen kommer.
Personligen tror jag att dans funnits i alla kulturer under alla tider.
Det vi idag kallar "magdans" har troligtvis följt med folkvandringar från Indien, genom det gamla Persien och Ottomanska riket till norra Afrika där det blandats med inhemska danser.

I slutet av 1800-talet kom dansen till västvärlden. För att dansen skulle motsvara västvärldens förväntningar (föreställningar som skapats under romantiken genom västerländska konstverk osv) framfördes den barmagad, vilket inte varit fallet i dess ursprungstrakter. På så sätt kom dansen att utföras i tvådelad dräkt.

Under 1960-talet fick Mahmoud Reda i uppdrag att "samla in" folkdanser från olika delar av Egypten för att de skulle bevaras.  Eftersom Reda var skolad inom den ryska baletten fick dock de folkliga danserna en "touch" av balett i sig för att passa en scenisk konstform.

Samtida med Reda var Jamila Salimpour som även hon ville "samla in" steg och kategoriserade dem i familjer. På så sätt skapades för första gången ett system för hur man på ett pedagogiskt sätt kunde lära ut den orientaliska dansen. Till skillnad från Reda ville - vad jag har förstått - Jamila bevara det gamla och tunggungiga i danserna.

Det här är min tolkning av dansens historia och ursprung utifrån vad jag läst. Kom ihåg att det finns flera tolkningar, historier och idéer och det är svårt att veta EXAKT.  :)

Maria Oriental
www.mariaoriental.com

Skorpion76
3/2/15, 3:44 PM
#4

Tack för all information. Den var mycket intressant att läsa. Finns det några teorier om namnet. Varför kallas dansen just magdans? Är det för det där att man dansar med bar mage och verkligen ser till att rulla med den genom mycket höftrullningar och annat? I mitt huvud känns det som om det skulle vara just så!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
3/2/15, 3:46 PM
#5

På engelska heter det också "magdans" belly dance.

Vi var och såg magdans i Kairo och det var häftigt.🙂 Så duktiga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sisela
3/2/15, 4:21 PM
#6

#4 Det blev kallat "Danse du ventre" (magdans på franska) av västerlänningar eftersom torson rörde sig mycket mer än de "stela" danserna i europa och usa. På den tiden (slutet av 1800-talet) såg dansen mycket annorlunda ut mot nu och man dansade inte med bar mage, men det var tydligen ändå lite chockerande att röra sig på det sätt som de gjorde. På arabiska heter det nu för tiden"raqs sharqi" raqs= dans, sharq= östen, alltså dans från östen. Förr hette det bara Raqs, men när den kom upp på scenen och presenterades i shower för publik, istället för att bara dansas socialt, uppstod ett behov av att kalla det något speciellt för att skilja det från andra dansstilar som visades. ( början av 1900-talet, i Kairo)

Annons:
Upp till toppen
Annons: