Annons:
Etikett03-kurser-evenemang-och-träffar
Läst 3271 ggr
tankgirl
2011-08-10 15:12

Bäst magdans Sthlm

Hej!

Jag har alltid dansat på Egyptiskt kulturcentrum (5 terminer), men jag känner att jag vill prova en ny skola nu till hösten.

Jag har googlat som en galning, men hittar inget "rejting" för magdansskolor.

Så nu undrar jag, vilken är den bästa magdansskolan i Stockholm, enligt er? Jag bor på Södermalm och det får gärna ligga där i närheten, men var som helst i Stockholm går bra.

Tacksam för svar och tips!

Annons:
Aleta
2011-08-12 17:20
#1

Det är svårt att säga att en skola är bättre än den andra, ofta är det olika lärare och olika stilar inblandade.

Det jag har lärt mig genom åren är att det är bra att lära sig olika stilar för att få en så stor dansvokabulär som möjligt. Hittar du sedan en specifik lärare som du känner är något extra och som du fungerar bra ihop med så tycker jag att du ska ta en privatlektion någon gång då och då och verkligen finslipa din teknik.

Då du redan har dansat på Egyptiskt kulturcentrum så vet du vilka lärare som finns där, Zeina är ju underbar, de andra känner jag inte till (det är några år sedan jag gick kurser).

Av lärarna på Layali så har jag dansat för Ann Larsson, Samasen och Maria Hansson Österlund. Skickliga alla tre. De har lite olika stilar, så fundera på vad du är ute efter just nu.

För många år sedan fanns As-Sayfs sommarskola, den brukade vara bra också. Annika Koskinen håller kurser vad jag vet. Ytterligare en annan stil.

Passa gärna på att gå helgkurser när det kommer hit kända dansare/dansöser från andra länder, det brukar vara lärorikt. Ibland lär de inte ut på det sätt vi är vana vi här, men har man bara grunderna så är det inga problem att hänga med.

Lycka till och var glad att du bor i Stockholm och har så många bra lärare att välja mellan!

tankgirl
2011-08-12 19:49
#2

Tack för svar!

Det lutar åt Layali, verkar seriöst och kvalitet rakt igenom.

… vad gäller stil har jag nog inte kommit längre än att jag har vissa favoritdansöser… Mercedes en av dem… Gillar liksom mjuk stil, där man inte ser att de rör sig, men så helt plötsligt är de där i en ny position!

Just nu vill jag mest slipa på min teknik, "nöta" lite och inte uppträda eller nåt sånt. Men gärna en kort koreografi.

Fler åsikter mottages gärna!

Miyu
2011-10-27 00:40
#3

Alla larare har olika stil men kan inte rekommendera Layali om du vill satsa pa att bli professionell dansos.

Den skolan ar battre for nyborjare.

EKC ar fortfarande den basta skolan i Stockholm med Zeina som larare.

tankgirl
2011-12-28 01:27
#4

#3 Tack Miyu.

Jag vill inte bli professionell, tycker bara det är kul att dansa på amatörnivå just nu!

Har anmält mig till Layali nu till våren. Jag kommer skriva här vad jag tycker!

God fortsättning och Gott nytt år alla!

Hyrrokkin
2012-10-28 15:20
#5

#4 Vad tyckte du om Layali?

Jag sitter och letar efter omdömen om olika magdanskurser eftersom jag och en vän har bestämt oss för att börja efter nyår. :)

tankgirl
2012-10-28 23:15
#6

Jag älskade Layali! Det var superbra och mycket mer proffsigt än EKC. Och väldigt snälla, många unga människor. Kul med seriöst uppträdande också på Dieselverkstan :)

Annons:
Hyrrokkin
2012-10-29 05:59
#7

Oh, det låter toppen! Skrattande Jag letade efter det där EKC, men deras hemsida verkar inte funka.. Obestämd

Upp till toppen
Annons: