Annons:
Etikett10-musik
Läst 1421 ggr
ullebulle
12/20/10, 1:01 PM

Musik - Loreena McKennitt

Jag gillar att dansa till Loreena McKennitts musik. Hennes musik är insprirerad av europeisk (främst irland och england), arabisk och turkisk folkmusik. Hon både skriver egna låtar och gör arrangenmang av gamla folkvisor.

Jag tror att man skulle kunna göra jättefina, långsamma tribal fusion-koreografier till vissa av dem. Låtarna är inte så upptempo, utan lite långsammare, men härliga rytmer och melodier. Jag tycker att man verkligen känner historiens vingslag när man lyssnar till hennes musik.

Här är två av mina favoriter att dansa till:

Marco Polo

Gates of Istanbul

Annons:
[Jodine]
12/20/10, 2:11 PM
#1

Jättebra tips!

elyse
12/28/10, 7:31 PM
#2

Har du hört "Santiago"? Mycket dansvänlig. Den och "Wiccan Dance" är mina favoriter med Loreena Mckennit.

Skogselva
12/31/10, 11:58 AM
#3

"Wiccan Dance" heter egentligen "The Mummer's Dance" Flört

På våren när snön är borta brukar jag ha den här låten i öronen när jag går på promenad. Har mitt eget ställe i skogen där jag kan finna ro när jag känner mig stressad, och finna styrka inför något jag måste göra. Lyssnar alltid på den här låten när jag försöker varva ned.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

ullebulle
1/8/11, 1:30 PM
#4

Kul med fler som gillar Loreena McKennitt. Glad

"Santigo" skulle säkert funka jättebra att dansa till, "Mummer's Dance" också.

Om man söker på Youtube kan man hitta videos på folk som dansar magdans till Loreenas musik.

Skogselva
1/8/11, 6:31 PM
#5

Min favorit med Loreena McKennitt går inte att dansa till, tyvärr. Den är tio minuter lång och är en dikt som hon satt musik till och sjunger. Inget magdanstempo i den alls, men den är ack så vacker!

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

ullebulle
1/8/11, 9:21 PM
#6

#5

Vilken menar du?

Kan det vara "Beneath a Phrygian Sky"? Den är ungefär tio minuter. Ingen danslåt, men helt underbar… Glad

Annons:
Skogselva
1/9/11, 1:10 PM
#7

Nej inte den. Jag menar "The Highwayman": Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: