Magdans iFokus

Magdans

Etikett: traditionell-magdans
Läst 8279 ggr
[Jodine]
3

Grundläggande magdans del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Orientalisk dans består av 3 huvudstilar; Raqs al Sharqi, Raqs al Shaabi och Raqs al Baladi. Sharqi är ett samlingsnamn för dans från Mellanöstern och Nordafrika. Varje land har get danserna olika form och karaktär och de dansas med olika stilar. Dansen fick sitt europeiska genombrott i Paris under världsutställningen 1889 när den visades för den västerländska allmänheten för allra första gången.

Raqs Sharqi "Dans från Öst" Solodans. Dansen är en tolkning av känslor till musik med eller utan dialog. En stilfull, elegant och kvinnlig dans, som representerar mjukhet, skönhet, kvinnlighet och sensualism. Det är vanligt att dansaren använder slöja i den här dansstilen, eftersom det tunna tyget i slöjan ger ett mjukt och elegant framförande. Rörelserna varierar mellan mjuka höfter/magrörelser och accenter.

Baladi/Raqs Baladi "Dans av mitt land" är en folkdans. Den har influerats med tiden av den västerländska kulturen. Rörelserna består av mjuka häfter/magrörelser och accenter. Känslouttryck är centralt i Baladi, och dansen är ett samspel mellan dansaren och musiken

Shaabi/Raqs Shaabi "Dans av mitt folk". Teatralisk, lekfull dansstil som representerar det vanliga arbeterfolket. Shaabi anses vara en av Egyptens mest kända danskultur.

Saidi Folkdans från norra delen av Egypten. Dansas till tyngre trumtakter. Käpp är en vanlig redskap i dansen, och dansen kan anses maskulin eller en parodi på manlighet.

Khaligi är dans från Gulf. Dansen är folkig och dansas i Galabeya, en lång, ledig klänning. Rörelserna utförs stort och består av huvudaccenter samt axel och bröstshimmies.

Klassisk Persisk Dans från Persien, nuvarande Iran. Graciös, vacker, mjuk och uttrycksfull. Dansen grundas på olikas historier och berättelser. Rörelserna är symetriska. Gester, vackra hand-, armrörelser och fotarbete är grunden för Persisk dans.

Ordet orientalisk dans är en direkt översättning av ordet raks al sharqi, som jag nämnde ovan. Det svenska ordet "magdans" kommer från englskans "belly dance" och franskadance de ventre, och finns inte i det arabiska språket utan är en västerländskt påhitt. I turkiskan finns ordet "göbek dans", och "napatanssi" på finska, som betyder naveldans.

Alla dansar olika, men det som utmärker den här sortens dans är just rörelserna med höfterna i kombination med lyfta armar, som jag skriver lite om i del 2.

Bakgrund/inspiration/källor

• wikipedia.se
  • orient.dans.dinstudio.se
  • magdans.se
[Jodine]
0

Jag har inte hittat mycket mer information än så här, så artikeln kanske behöver kompletteras. har du information som jag inte tagit med här eller tycker att jag skrivit något felaktigt tar jag gärna emot dina synpunkter här under.

SZ90
1

Hej! Jag älskar magdans, har dansat i flera år. Vad konstigt att det inte är fler som skrivit i forumet. Skulle vara roligt att ha andra att dela tips på musik, klädsel m.m med :-)