Magdans med eldsolfjädrar
Någon som testat? Jag kommer att få hem ett par eldsolfjädrar, "fire fans" nästa vecka som ska användas när jag dansar på min pojkväns mammas 50årsfest, så jag tänkte helt enkelt se om någon här har några tips? :) Temat på föreställningen (vi är fler som uppträder med olika elddicipliner) är medeltida musik, jag har tänkt dansa till en låt av Koenix om någon hört dem :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess

Har inga tips angående dansen eller elden efter som jag inte kan något om det (planerar dock att börja dansa i vår, därför hänger jag här) men jag måste bara säga:
JAAAA!!! Koenix! <3 :D
Hur gick uppträdandet?
Jag har tänkt börja dansa med fire fans så fort jag har råd att köpa ett par. Hade varit kul med lite inspiration.
Vilken låt med könix var det? Såg dem på medeltidsveckan -12. Riktigt röjiga :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyvärr blev inte just det här uppträdandet av, men jag övar fortfarande inför ett lajv i sommar där jag kommer att dansa mycket magdans och då även använda solfjädrarna :3
Nu har jag tyvärr inte skivan här och jag har ju inte riktigt koll på vilken låt det var, men jag återkommer om det! :D Kul att andra är intresserade av det också, det är så sjukt snyggt när de som är riktigt duktiga dansar med dem :3
Det är ju tyvärr rätt svårt att hitta videos och inspiration med bra kvalitet, antagligen för att det inte är jättemånga som håller på än så länge. Men, förutom att de är något okoordinerade tycker jag den här kan vara bra inspiration.
Något att tänka på är att de är VÄLDIGT tunga om man inte är van, och man ska tänka på att elda med dem flera gånger innan man funderar på att uppträda för folk, för de brinner väldigt, väldigt bra första gångerna. Jag svedde knogarna första gången, fast jag höll dem så långt ifrån det gick ;)
Vad tråkigt.
Vad är det för lajv? Jaiks, jag har inte lajvat på år och dagar nu och börjar bli riktigt sugen igen men tiden finns inte riktigt där.
Kommer ihåg en gammal lajvhistoria om en tjej som dansade magdans på värdshuset på ett pegaslajv. Hela världshuset var knäpptyst och paralyserat. Så lycka till :)
Mmm redskap tillför verkligen något till dansen. Jag har precis hoppat på en danskurs för att jag känner att jag behöver mer input och det visade sig att vi ska dansa med käppar hela terminen. Riktigt kul.
Sedan är eld något alldeles extra.
Just nu har jag ju inga fans, men jag kör på med en liten fluga eller fire orb som det kallas. Sjukt svårt eftersom händerna är länkade till varandra hela tiden, men förhoppningsvis blir det något att visa så småningom.
Jo, den har jag sett :) Jag måste verkligen jobba med att låta rörelserna ta sin tid. Det är ju de som är vackra.
Tack för tipset!
Jo, när det kommer till eld så känns det ganska viktigt att veta vad man sysslar med :)
Det blir Lazarus i sommar först och främst, åker med en varité/cirkusgrupp :) Har man dåligt med tid finns det ju en del kortare lajv, endagslajv och sånt ;) Jag arrangerar själv ett kvällslajv i steampunk-stil i höst, datum är dock inte satt ännu.
Åh, vad mysigt! Hoppas min dans blir hälften så uppskattad ^_^
Mh, jag dansade med slöja en termin, superkul! :) Men eld är ju alltid eld, liksom :)
Men det måste ju bli supersnyggt när du väl får till det, tror inte jag sett fire orb belly dancing tidigare heller ;)
Mjo, jag har också tendenser att låta det gå för fort när jag dansar så måste försöka jobba på att låta det ta sin tid…
Lazarus ska vara riktigt bra! Har fått det stark rekommenderat till mig, men jag kommer inte att hinna.
Jo, men det finns inte så mycket av det i Skåne och ska jag nu ta mig uppåt landet så tar det ju sin lilla tid. Jag har häst, och rider tornerspel nästan varje helg under sommarhalvåret och på vintern är det träning som gäller. Så är jag med i en gycklargrupp anslutet till tornerspelen och det kräver mycket träning, och sedan har vi dansen då. Haha.
Det är tur att man älskar det man håller på med :D
Gör du det med eld så lär den bli det. Jag fick tipset att involvera publiken i dansen. Ögonkontakt och få dem att känna att de är med i showen. Fast du har säkert dansat mer för folk än vad jag har så du kan nog dina knep bättre än vad jag kan :)
Ja, redskap gör det både svårare och roligare. Slöja är så vackert. Och isisvingar.
Ja, jo det KAN bli det Anledningen till att det inte är så många som håller på med det tror jag är p.g.a dess begränsningar. Jag har en fast fluga så den kan inte fara från punkt till punkt om du är med på hur jag menar :) Men jag hade gärna haft en som kan röra sig lite mer. Ska se om jag kan få till lite filmning på nästa träning vi har.
Ja, det är så svårt. Jag känneratt jag gör det långsamt - så tittar jag på inspelningar när jag dansar och så tycker jag att det ser ut som om jag bara stressar genom allt.
Har du en särskild rutin du gör, eller improviserar du?
Mh, samma här så jag hoppas att det kommer bli super, vår grupp är i alla fall otroligt bra och populär, vi har snart fyllt 25 platser och vi skapade gruppen för kanske 3 veckor sedan :)
Aja, nej jag har verkligen ingen koll alls på Skånes lajvvärld, jag har ju samma problem när det gäller att ta mig ned dit ^^; Men tornerspel verkar väldigt kul!
Jag har faktiskt inte dansat speciellt mycket inför folk, har haft en del på gång som tyvärr inte blivit av… Men ska försöka få igång det nu till försommaren så det händer något! Har dock fått himlarns mycket tips från när jag tänkte börja med burlesque. Haha, känns ju bra att säga att det inte heller blev av x) Nå, fick massor med tips därifrån i alla fall ^_^
Det är det verkligen, om man får till det rätt! Man måste ju dock ha "rätta knycken" och jag har inte riktigt fått till det ännu :p
Åh, hoppas du kan det, hade varit roligt att se hur det ser ut, speciellt i kombination med magdans. :)
Det som hjälper mig är att välja väldigt långsam musik och sedan försöka att dansa efter den, liksom. Jag brukar både försöka hitta på lite roliga koreografier och improvisera, det beror lite på vad jag ska göra :) Har ju som sagt inte uppträtt speciellt mycket än så länge, men inför de uppträdanden jag bokat men som inte blivit av så har jag försökt att hålla mig till en koreografi med öppningar för improvisation.