Gothic Bellydance
Eller Raqs Gothique som den ibland kallas, är en sammanfogning mellan den orientaliska dansen och goth-kulturen och anammar det mystiska och mörka som man förknippar med goth.
Stilen brukar dateras till 90talet och har sitt ursprung i USA, men idén startade ungefär samtidigt på olika ställen runtom i världen. Intresset växer och allt fler börjar dansa gohic bellydance, festivaler och kurser anordnas runtom i världen där denna dansform visas up och lär ut. I Göteborg har Callisto haft olika workshops under 2007 och kurser på Vuxenskolan i Göteborg, och anordnade 2008 en festival för alternativa dansstilar, där både ariellah och Sashi undervisade och uppträdde.
En gothic magdansös visar detta med makeup, kläder, frisyr, uttryck och koreografi och använder sig av en eller flera av de olika gothstilarna, bla viktoriansk stil, Art Nouveau (20tal), cyber eller punk. Resultatet man får när allt detta sätts ihop är ofta dramatisk och känslan är väldigt olik den i den traditionella magdansen eller cabaret, dock är inte dansen i sig gravallvarlig. Jeiviva som är en amerikans gothic-dansare säger såhär i en intervju i webtidningen Hip Circle:
HC: What makes a belly dance performance gothic?
Jeniviva: Thats tricky. For me personally, anyone can don a black bedlah, slather black kohl on their eyes and a ragged fishnet and call themselves a gothic belly dancer. However, if the mood isnt there, if the marriage between the music and the dancer doesnt exists, then by my means you are'nt the real thing.
Man kan dela in dansarna i två gruppe; goth och inte goth i grunden. Man behöver inte vara gothare för att dansa gothic, men du måste ha en förståelse för stilen, musiken och tankebanorna innan du ger dig på att dansa.En stabil grund inom den traditionella magdasen är mycket viktigt för att få din dans att se bra och trovärdig ut.
Dräkter och musik
Dansarnas dräkter kan se väldigt olika ut, men gemensamt för allar att de är i mörka färger, och har ett eller flera element av de olika gothiska stilarna som jag nämnde tidigare i artikeln. Vissa dansare väljer att ha en mörkare variation av tribaldansarnas dräkt, dvs bommor, snäckor, panelkjolar och fjädrar. Det viktigaste är att dräkten passar ihop med musik, koreografi, makeup och dansarens uttryck. När det gäller musik är det svårt att definiera bara en eftersom alla har sin egen uppfattnig om vad goth är och vad de gillar att dansa till, men det är vanligt att tung västerländsk musik blandas med traditionell österländsk, eller att man dansar till västerländsk goth helt enkelt. Några exempel kan vara Wumpscut, Corvus Corax, Solace, Nine Inch Nails eller Collide.
Kända dansöser
Svenskan Callisto som undervisar Dark Fusion Belly Dance i Göteborg, men som har rest runt i både USA och Europa, och den som introducerade tribal och gothic i Sverige.
Ariellah, som började med ballet på The Royal Academy of Dance i London men bytte till magdans 2001.
Det är mycket som man kan sätta "gothic" framför utan att det är just goth som är en specifik subkultur. Ingen kritik av artikeln, men NiN är snarare gothic metal än goth (som är mer post-punk). Jag är inte förvånad över att man utvecklar magdansen såhär eftersom det finns mycket utrymme inom många subkulturer för lite burlesque-stuk.
Jo, det är sant. Har dock sett en hel del dans till just NiN, så det var därför jag skrev med dom. Man kan såklart dansa till vad som helst, gothic bellydance behöver inte vara goth, och tvärtom, om du fattar vad jag menar?
#2 Jo, jag förstår. Det kliade lite för mycket i fingrarna bara, som fd gothare. ;)
#3 Haha, det är samma här ;) Men eftersom det går att improvisera så pass mycket tog jag med dom som ett exempel på hur pass olika musik man kan ha.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle jättegärna se att gothic bellydansare också anammar gothmusik i sina shower, alltså gothic som musikgenren heter (då för att dess lyrik inspirirats av den skräckromantiska erans poesi och romaner).
Det finns många avstickare som skulle passa väldigt bra ihop med magdans, bland annat Sopor Aeternus, Dead Can Dance (som jag tipsade om tidigare), Corvus Corax (som du nämnde, som förvisso ligger närmare neofolk, men som fått väldigt mycket inspiration från just DCD).
Gammal goth hade också i viss mån fungerat väldigt bra, men då får man nog cherry picka lite.
Exempelvis den här Siouxsie & the Bansheeslåten skulle göra sig strålande i en GBDshow tror jag.
Sopor Aeternus-låt med stor potential.
Kudos för artikeln (#0) förresten, väldigt närande :)
mvh
- Starman
#5, de flesta väljer ju musikk efter vad de tycker r bra osv, de behöver inte vara gothare för attdansa, så de jag tog upp där är bara exempel. Men Sopor Aeternus tror jag skulle vara riktigt bra att dansa till. Måste provas!
Och tack förresten!
Har mer o mer studerat goth och känner en alltmer större dragning
till denna dansform. Jag upplever den som en nyskapande, fri,
dramatisk, kvinnlig utveckling och skullr gärna vilja gå en kurs!
Barbro