Magdans iFokus

Magdans

Etikett11-kläder-mönster-inspiration
Läst 2210 ggr
Tettelush
0

Dräkter från Ebay?

Jag har sedan ett par veckor tillbaka börjat en kurs i orientalisk dans och det är helt underbart roligt! Har länge känt att magdans är för mig så himla kul att äntligen tagit tag i det! Skrattar

Jag vill gärna köpa mig en riktigt tjusig dräkt, också något jag länge velat. Och nu när jag faktiskt dansar så känns det ju lite mer okej att köpa kostymer. Skämtar

Dock verkar många dräkter vara dyra, med all rätt egentligen, men pengarna tryter lite. Har hittat fina dräkter på Ebay. Se dessa ex:

http://www.ebay.com/itm/BELLY-DANCE-2-PC-COSTUME-SET-BRA-TOP-SKIRT-GOLD-TRIM-9C-/110725139257?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item19c7bb8b39

http://www.ebay.com/itm/New-Sexy-Belly-Dance-Costume-2-Pics-Bra-Belt-34B-C-36B-C-38B-C-40B-C-11-Colors-/350588202191?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item51a0af6ccf

De är fina men också billiga. För de pengarna har man råd att köpa lite fler, dock finns kanske risken att de inte håller särskilt länge? Man får vad man betalar för..

Har någon av er erfarenheter av magdans-grejer från Ebay?

SZ90
0

Jag har inte erfarenhet från E-bay. Men tänk på att när vi skriver att vi får det vi betalar för.. inte behöver stämma. Eller jag menar, vi måste ju tänka på att i vissa fall är det vi som luras av priser här i Sverige. De köper från kinesiska wholesale-sidor etc för de priser vi finner i e-bay sidor, sen så säljs precis samma produkter och plagg i butiker här för ett mycket mycket högre pris.

Jag har vänner inom dessa "business" som har visat mig konkret att det mesta av plaggen som säljs på Zara, H&M, Veromoda etc finns hos kinesiska wholesalesidor (precis samma vara med samma tags och allt) för en tiondel av priset som de säljs för här i Sverige… Så, sammanfattat tycker jag absolut att du borde ge dessa plagg en chans för det priset, det är inte de som har för låga "konstiga priser", det är i våra länder som Sverige där det tas överpris..

Tycker förövrigt att den första dräkten var snyggast. :-)

Tettelush
0

Vet detta :) Det är inte priset som avgör kvaliteten på varan, dock tycker jag att om man kan köpa något som nästan är misstänkt billigt så är det nog inte alltid helt bra kvalitet på det. Eller goda villkor bakom.

H&M och Veromoda har för övrigt inte särskilt bra kvalitet på sina grejer heller, anser jag själv i alla fall.

sisela
1

För magdansdräkter är det faktiskt rätt mycket så att man får vad man betalar för. 

En dräkt från Pharaonics eller Bella har MYCKET bättre kvalitet och passform än en kinesisk ebay dräkt. Dock är det ju inget problem att börja med en lite billigare dräkt innan man är beredd att ge några tusen för en bättre. 

Bara man är medveten om att massproducerade ebaydräkter kan vara lite taffliga i kvaliteten och inte så hållbara.

Jag köpte en gång en kjol och en "fanveil" från HenryG (också lågpris från Kina) och tyget i kjolen var inte fint och fanveil'en var i riktigt dålig kvalitet.

Tettelush
0

#3 Precis i de banor mina tankar gick. :)

Maria Oriental
0

Hej alla!

Jag hoppas att jag inte är för sent ute att göra inlägg i dräkttråden.

Det finns ett par second hand-sidor med dansdräkter, bland annat den svenska www.orientalista.se/second-hand och den tyska www.bauchtanzinfo.de (klicka på "Second Hand Börse" och sedan "Kostüm").

Jag har själv sålt och köpt dräkter via båda sidorna.
Det finns även en sida på facebook som heter "Bellydance Costumes - New and pre-loved" https://www.facebook.com/groups/bellydancecostumes/

Hoppas att ni hittar något roligt där! :)

Allt gott!

Maria Oriental
www.mariaoriental.com